تور تنگه واشی

تنگه واشی شامل دو تنگه است که تنگه اول به «واشی» و تنگه دوم به «سا» معروف است. در انتهای تنگه دوم آبشاری با ارتفاع ۱۵ متر قرار دارد. کلمه «واش» در زبان مازندرانی به معنای «چمن» می باشد.

تنگه واشی

مسیر پیاده روی تنگه واشی

مسیر پیاده‌روی از ابتدای تنگه اول طی سه بخش انجام می‌شود.

بخش اول: مسیر تنگه اول تا ابتدای دشت ساواشی (حدود ۲۵۰متر)

بخش دوم:راهپیمایی دشت ساواشی (حدود ۱۷۰۰متر)

بخش سوم:مسیر تنگه دوم تا رسیدن به آبشار (حدود ۸۰۰متر)

آثار تاریخی تنگه واشی

یکی از سه کتیبه معروف دوره قاجار در این تنگه واقع شده‌است. این کتیبه‌ به دستور فتحعلی شاه قاجار حکاکی شده‌است. کتیبه واقع در تنگه ساواشی دارای ابعاد شش در هفت متر است که وقایع زمان فتحعلی شاه دور تا دور کتیبه روایت شده ‌است. بزرگترین نقش برجسته این کتیبه‌ها، نقش شکارگاه با تصویر اسب، نیزه و شکارهایش است که در اطراف آن می‌توان عباس میرزا، علی‌قلی میرزا و علی‌نقی میرزا پسران فتحعلی شاه و همچنین نوادگانش را در حال شکار دید.

دسترسی محلی و آدرس تنگه واشی

تنگه واشی در 17 کیلومتری شهر فیروز کوه قرار دارد. در حرکت از سمت تهران به دماوند 17 کیلومتر بعد از فیروزکوه ، خروجی به سمت چپ هست که به سوی تنگه واشی حرکت می کند. برای رفتن به تنگه واشی در کیلومتری ۲ جاده فیروزکوه-تهران، پس از ورود به یک جاده فرعی و طی ۱۰ کیلومتر روستای جلیزجند نمایان می‌گردد. بعد از عبور از روستا و طی حدود 4 کیلومتر در جاده‌ای باریک که میان دشت و در کنار جوی‌های پر آب زلال احداث شده، محل پیاده‌روی تنگه واشی شروع می‌شود.

هزینه و قیمت تور تنگه واشی

هزینه و نرخ تورهای تنگه واشی بر اساس مسافت محل جمع شدن مسافرین تعیید می گردد بنابر این نمی توان نرخ ثابتی را برای این تور در نظر گرفت و پیشنهاد میشود از چندین تور در محل خود سئوال بفرمایید

تنگه واشی